Friday, January 21, 2011

Ayam masak Ungkep

Kali ni masak citarasa jawa lak ek
masak ni mmg senang sangat
sebenarnya dah tak tau nak amsak pe
tu yang masak ni
Resepi ni dari arwah mak.
Sopo sing arek..merena la
(Sape yang nak..datang la sini)
Dah macam kelas bahasa jawa la pulak
Bahan-bahan..sukatan agak2 je
1/2 ekor ayam - potong ikut 8
5 bji bawang merah
2 biji bawang putih
1 inci halia
1 s/t ketumbar
1 s/t jintan manis
1 keping asam keping
cili padi kalau suka
Garam
Cara-cara
  • Tumbuk /blend bawang merah, bawang putih, halia, jintan, ketumbar & cili
  • Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang sudah diblend tadi
  • Bila dah naik bau, masukkan ayam, garam dan asam keping. Boleh tambah air dan masak hingga kepekatan yang dikehendaki.
  • Sedap dimakan dengan nasi panas

3 comments:

Nieza said...

salam ziarah, sedapnya ayam ni!...btw nama kita sama la...hehe saya follow yer..:)

NiezaMan said...

salam Nieza..
Nama sama xjadi masalah..
Tima kasih atas kunjungan..

hana said...

waaaaa aku mampir ki! tapi wes kesuweennnnn... entek yoo?? beleh pitik neh ndang ndanggg....